Wednesday, November 24, 2010

petola tumis air ni untuk mereka berdua ye!

terus terang saya cakap yang saya ni memang tak pernah makan sayur petola tumis air ni..bukannya mak tak pernah masak, mak pernah masak tapi saya je yang tak pernah ingin memakannya

jadi itu hari bila saya nampak mereka berdua makan sayur petola tumis air ni saya sangat sangat terkejut sebab tak sangka pulak mereke berdua suka ye!

si anak suka sebab ada suhun kat dalam tu and si ayah pulak memang boleh layan la sayur petola ni…rupanya petola ni salah satu sayur yang si ayah boleh makan..hihi kan si ayah tk suka makan sayur…hmmmm tetiba saya rasa pelik sebab kenapa all this while saya tak pernah nampak mereka berdua makan petola tumis air ni :O

anyway, sebab dah tengok 2 beranak tu suka makan, maka saya pun bertanya la kengkawan kat fb camner nak masak petola tumis air ni ;-)

haaa tanya kawan camner nak masak tumis air youuuu :D

terukkan i ni…anyway, ini dia rupa tumis air petola i tuh

039

BAHAN BAHAN

1 biji petola – di buang bahagian menggerutu, di cuci dan potong nipis nipis lebih kurang 2 inci - toskan

sedikit suhun dan fucuk- direndam sampai kembang

Garam secukup rasa

2 biji bawang merah – di mayang halus

2 ulas bawang putih – di mayang halus

1 tbsp ikan bilis

3 cawan air

1 tbsp olive oil

CARA CARA

Panaskan olive oil dan tumis bawang putih, bawang merah dan ikan bilis sehingga wangi

then masukkan air .Kacau kuah sekejap dan biarkan sampai mendidih

then masukkan petola serta suhun dan fucuk . Kacau sikit lagi dan masukkan garam secukup rasa

let it simmer tapi jangan lama sangat kang lembik sayur tu..tutup api and dah boleh makan dah

 

 

senang bangat kan! haiiii naperlah all this while tk pernah masak macam gini ye?

038

2 comments:

  1. Mmg sedap petola ni...taruk udang dlm supnya pon sodappp :) hehehez. Lagi biler makan dgn nasi and sambal belacan...tak payah explain further lah :D

    ReplyDelete
  2. anie
    heee i je baru tahu sedap rupanya petola ni mkn ngan sambal belacan..uhhh teringin nk mkn lagi ler pulak

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails