Saturday, August 13, 2011

cencaru sumbat simple habis

 

ish kenapa i beli ikan cencaru ye? ntah i pun tatau tetiba ada sekor ikan cencaru tersesat kat rumah ni hahaha

kalau nak tahu, our house ni tak makan ikan cencaru sebabnya cencaru buatkan both of us terkinang zaman dok hostel dolu dolu…haiiii masih ingat lagi tiap minggu ada menu yang ada ikan cencaru goreng makan ngan masak lemak labu and sambal belacan. u know lah ikan cencaru ni kan, kulitnya tebal, so kalau goreng pun tak terasa garam kunyit tu kan…haiii memang sepanjang 5 tahun i kat TKC dulu memang i tak makan lah kalau tiba menu nih..slalunya menu ni every wednesday or thursday..sanggup mak tahan lapar tau semata mata tak suka makan ikan cencaru tu.as for hubster pulak i tatau kisah dia cemana tapi dia pun tak suka cencaru pasal dok asyik kena makan zaman dok hostel dulu gak lah

and back to why i bought this ikan cencaru the other day…hahaha tetiba saya terasa nak makan ikan cencaru sumbat style mak mentua saya ;-))

ha ah, saya belajar makan cencaru sikit ajek..sikit ajek tau…sebabnya sejak kawin tu kengkadang mak mentua masak ikan cencaru sumbat nih..takkan saya tknak makan kan! nanti apa kata mak mentua saya, dah lah hubster tak makan, maka saya makan lah sikit sebab tak nak mak mentua saya terasa plak kan ;-) mak saya memang sah sah takkan masak ikan cencaru sebabnya kami 5 beradik memang terkenang kisah dok hostel..so, memang takkan jumpa lah ikan cencaru kat rumah my mak.

ini rupa cencaru sumbat simple habis ni…kengkadang makan ni ngan nasi panas aje pun sedap sebab terasa masam masam asam jawa tu

IMG_9016

Bahan bahan

1 ekor ikan cencaru di belah belakang – cuci dan toskan

2 tbsp cili boh (guna cili boh ye sebab cili boh kan pekat dan tidak berair)

1 tbsp asam jawa (nak masam lg, tambahkan asam jawa tu…masuk skali ngan biji pun boleh aje)

1/2 tsp gula

sedikit garam

 

Cara cara

di dalam bekas kecil, gaulkan cili boh, asam jawa, garam dan gula (kalau kurang masam manis tu sila adjust the garam dan gula ye)

then masukkan bahan tadi ke dalam badan ikan cencaru

bakar di atas non stick pan sehingga masak

siap

6 comments:

  1. oh zarin dulu kat TKC ye..
    kenapa ye semua asrama suka sgt
    masak ikan cencaru? hik hik
    akak pun jarang makan
    kecuali cencaru sumbat...ini boleh makan :)

    ReplyDelete
  2. skrg dh suka ikan cencaru yer... hihi

    ReplyDelete
  3. zarin,

    I pun tak suka cencaru. orang terengganu panggil ikan jacket. sebab dia pakai jacket kebal, keras dan sangat susah nak ditanggalkan. hahaha..

    my mom suka bakar ikan cencaru and cicah air asam. I? kim salam :D

    ReplyDelete
  4. kak kasih
    saya pun kenal ikan cencaru masa kat TKC and pastu terus tkleh makan. kalau bakar mcm ni jek saya makan sikit, cencaru sumbat ngan kelapa sambal tu pun saya tk leh makan kak



    Gee
    sekarang pun tkde lah suka sangat cencaru ni. bula puasa ni kot tetiba teringin nak makan cencaru sumbat gini


    shidah
    ha ah, we all pun panggil ikan jacket. cencaru bakar cicah air asam pun i tkleh makan...ish memang tk suka lah cencaru ;-)

    ReplyDelete
  5. kuikuikui zarin, u mcm i gak..dh lama tak mkn ikan ni sebab terkenang zaman hostel,asyik2 ikan ni,then basuh tak cuci bau hanyir,selalu punyalah jahat,dpt je buang..betullah menu tu..sebijik sama.hihihi..skrg bru start mkn balik bila g umh sedara dia hidang cencaru sumbat sedap.

    ReplyDelete
  6. BCP
    ha ah kan ikan ni ada bau hanyir..itu pasal i tak suka makan dulu dan kini hikhik

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails